Trestjernen

www.trestjernen.dk

Husorden og forskrifter

 

for

 

Ejendommen Trestjernen.
Romsdalsgade 8-10, Kurlandsgade 30-32

og Sundholmsvej 79, 2300 København S.

 

 

Denne husorden er gældende som vilkår til den indgåede kontrakt, og lejeren er forpligtet til at overholde heri fastsatte bestemmelser, jf. lejelovens § 27, stk. 2. Lejeren er endvidere forpligtet til at efterkomme og overholde de mundtlige eller skriftlige påbud, der måtte blive meddelt af udlejer eller dennes stedfortræder, herunder vicevært.

 

Lejeren skal hurtigst muligt anmelde enhver fejl eller skade, der måtte opstå i lejemålet eller ejendommen, så nødvendig udbedring kan foretages.

 

Beskadiger lejeren tekniske installationer i egen lejlighed eller i fællesarealerne, laver graffiti o. lign. eller henstiller affald, hvor dette ikke er tilladt, jf. denne husorden, vil dette blive repareret/fjernet på den pågældende lejers regning.

 

Som hovedregel opfordres lejerne til i alle forhold at vise hensynsfuldhed overfor andre beboere og for ejendommen som helhed.

 

 

Affald og pligtig affaldssortering.


Alt køkkenaffald og lignende skal emballeres i egnede tætte affaldsposer og anbringes i ejendommens dagrenovationsbeholdere, som er placeret i gården.

 

 Pap og papir, herunder aviser og ugeblade skal kommes i særskilte beholdere til pap og papir.

 

Flasker, glas m.m. skal kommes i flaskecontainere.

 

 Kemikalieaffald (batterier, lysstofrør, malervarer, terpentin m.v.) må kun afleveres i containere, der er særlig beregnet denne type affald. Sådan kemikalieaffald kan afleveres på genbrugsstationen. Den nærmeste genbrugsstation, ”Vermlandsgade Genbrugsstation” er beliggende Hejredalsgade 2-4, 2300 København S

 

 Storskrald så som brugte møbler, gamle køleskabe, dybfrysere m.v.skal afhentes af RGS 90 A/S efter telefonisk henvendelse hertil på tlf. 32489090 eller e-mail: rgs90@dsvm.dk.

 

 Intet affald må henkastes i gård, i kælder, på trappeopgangene eller på fortov, gade eller fællesarealer, eller anbringes noget andet sted end i ejendommens affaldscontainere. Affald, som ikke fjernes med dagrenovationen uden ekstra betaling, skal lejeren fjerne for egen regning.

 

 

Aflåsning.

 

Af hensyn til brand, tyveri m.m. skal følgende bestemmelser overholdes:

 

 Alle gadedøre, døre til gården og kælderdøre skal være aflåst. Alle beboere, der går gennem en gadedør, bagtrappedør eller kælderdør og finder den ulåst, har pligt til at låse den.

 

Altaner.

 

Skal renholdes af lejeren. Sne skal ligeledes fjernes fra altanerne af lejeren. Altanerne må ikke benyttes til at tørre tøj på. Tøjvask og tøjtørring henvises til vaskekælder og tørrekælder. Det er ikke tilladt at opbevare indbo m.v. på altaner, og det er heller ikke tilladt at bruge åben ild eller grill på altaner af hensyn til brandfare og røggener.

 

 

Barnevogne.

 

Barne- og legevogne må kun anbringes i det fælles kælderrum med adgang mellem Kurlandsgade 30 og 32, og ikke henstilles på ejendommens trapper, gange eller altaner.

 

 

Brandventilation.

 

Ejendommen er forsynet med et brandventilationsanlæg, der skal sikre   ejendommen i tilfælde af brand. Ved røgudvikling eller lignende kan brandventilationsanlægget blive aktiveret, og der vil ske en tydelig lydafgivelse, og forøget luftgennemstrømning i de ventilationskanaler der er placeret flere steder i alle lejlighederne.

 

Sker dette, skal der øjeblikkelig rettes henvendelse til: Vicevært, Dion Raufort på tlf. 41463190 eller evt. Henrik Juhl, tlf. 21701791.

 

Ventilationskanalerne i lejlighederne må under ingen omstændigheder lukkes,   stilles på eller tilstoppes – det vil medføre at anlægget går i ubalance, og skal   indstilles på ny – og det koster ca 15.000 kr. – som lejeren vil stilles til ansvar _  for, hvis disse påbud overtrædes.

 

 

Cykler.

 

Cykler må KUN stilles op ad de på gadesiden anbragte cykelværn, hvortil   cykler også kan låses til. Cykler må IKKE henstilles i kældre eller i gården.

 

 

Forsikringsforhold.

 

Ejendommen er forsikret med brand-, vandskade- og stormskadeforsikring, der dækker for skader på ejendommen og det faste inventar.

 

Lejeren må selv forsikre eget indbo, såsom møbler, tæpper og elektriske apparater.

 

Husk, der må ikke opbevares noget af værdi i pulterrum o.l. Dels kan kælderrum blive oversvømmede, og dels kan der ske indbrud i kælderrum.

 

 

Fraflytning.

 

Ønsker lejeren at fraflytte lejemålet inden opsigelsesperioden på 3 måneder, skal dette anføres i opsigelsen, idet udlejeren eller administrator herefter søger at foretage genudlejning til en ny lejer, og som tillige ønsker at indflytte, før der er gået 3 måneder efter opsigelsen. Men lejeren hæfter dog altid for lejen for hele opsigelsesperioden, hvis genudlejning før tiden skulle glippe.

 

Lejeren, der fraflytter før tiden, kan blive opkrævet et gebyr for hurtig genudlejning, hvis fraflytning kan ske før opsigelsesfristens udløb. Gebyret svarer til de ekstraudgifter, som udlejeren må afholde for at foretage hurtige genudlejningsbestræbelser.

 

Sammen med opsigelsen skal lejeren helst oplyse den nye adresse samt hvilke tider, det vil være bedst at fremvise lejligheden på til potentielle lejere. Ifølge lejelovens § 97 skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren skal fastsætte tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hver anden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse.

 

Lejligheden skal ved fraflytning afleveres i samme stand som ved indflytningen, dvs. evt. nymalet og evt. nytapetseret (hvis dette skulle være nødvendigt). Hvis gulvene var afhøvlede eller nylakerede ved indflytningen, skal gulvene afleveres i samme stand ved fraflytning,

 

Lejeren hæfter tillige for øvrige mangler og/eller defekte installationer og inventargenstande (f.eks. gaskomfur, emhætte og køle/fryseskab) samt evt. punkterede termoruder.

 

Lejligheden skal overalt være rengjort (også elkomfur med ovn, køle/fryseskabe, emhætter inkl. filter, vandhaner, afløb m.m.), ligesom lejligheden skal afleveres med nypudsede ruder.

 

Når lejligheden fremstår rengjort og evt. nymalet og med nylakerede gulve/ ludbehandlede gulve, afholdes der flyttesyn med deltagelse af lejer og repræsentant for udlejer. Der udfærdiges i den forbindelse en fraflytningsrapport med angivelse af evt. ikke udbedrede mangler.

 

Hvis lejeren ikke har foretaget fuld udbedring af mangler inden fraflytningsdagen, foretages mangeludbedringen af udlejer gennem rekvirering af håndværkere for lejerens regning. Lejeren betaler i så fald leje for den tid, der medgår til mangeludbedringen, idet dette arbejde dog skal ske uden ugrundet ophold.

 

Ved fraflytning skal lejer anmelde flytning til elforsyningsselskabet, ligesom lejer sørger for aflæsning af vand- og varmemålere.

 

Hvis lejeren i lejeperioden har beskadiget overflader, herunder køkken og andet inventar, boret huller i vægfliser, vægge eller lofter, beskadiget installationer eller ændret på sådanne, må lejeren påregne at skulle betale for udbedringen.

 

Hele lejligheden og pulterrum skal afleveres ryddede og omhyggeligt rengjorte.

 

Alle nøgler modtaget ved indflytningen og alle nøgler til eventuelle i lejeperioden udskiftede eller monterede låse skal afleveres ved fraflytning.

Der vil af det stillede depositum blive tilbageholdt et skønnet beløb til dækning af eventuel ekstra vand- og varmeregning indtil endeligt varmeregnskab foreligger.

 

 

Generelle forhold.

 

Ændringer af det lejede såsom fjernelse af døre, skabe og radiatorer, lukning af døråbninger og nedbrydning af vægge må kun finde sted med udlejers skriftlige tilladelse, og det må påregnes - såfremt tilladelse gives - at det stillede depositum vil blive krævet forhøjet med et beløb tilstrækkeligt stort til at tilbageføre lejligheden til den oprindelige stand.

 

Tekniske installationer; el-installationer, varme og vandrør og afløb, ventilationskanaler, målere og føringer i teknikrum må under ingen omstændigheder ændres, fjernes, eller gøres til genstand for indgreb.

 

 

Afhøvling af gulve må kun finde sted med udlejers skriftlige tilladelse og afhøvlingen skal - såfremt tilladelse gives - udføres af fagfolk, og gulvene skal efterfølgende lakeres eller ludbehandles på forsvarlig måde.

 

Lofter, træværk, rør og radiatorer må kun males i lyse farver.

 

Trægulve og dørtrin skal holdes lakerede, hvis gulvene var lakerede ved indflytningen. Der må kun lakeres med klar lak. Trægulve må ikke males.

 

Hvis trægulvene var ludbebehandlede ved indflytningen, skal gulvene jævnligt vaskes i sæbespåner og/eller silkesæbe.

 

Vandsenge må ikke opstilles i lejligheden. Der må ikke opbevares effekter såsom møbler i kældre udenfor de anviste pulterrum.

 

Cykler og barnevogne må ikke opbevares i gange eller trappeopgange, men skal henstilles i de dertil anviste rum. Se afsnit om dette.

 

Der må ikke monteres antenner eller antenneledninger udvendig på ejendommens facader eller tag.

 

Fodring af dyr og fugle på ejendommens område - også på altaner og fra vinduer - er ikke tilladt.

 

Lydstyrken fra musikanlæg eller -instrumenter må aldrig være så kraftig, at lyden er til gene for de øvrige beboere.

 

 

Hund og husdyr

Det er ikke tilladt lejeren at holde hund eller kat. Efterladenskaber efter husdyr, der er på besøg, skal fjernes af husdyrets ejer eller af lejeren. Katte og hunde, der er på besøg, må ikke besørge i sandkasser, på græsplæner, fortove, gange, kældre og lignende.

 

Der må heller ikke holdes andre husdyr bortset fra stuefugle i bur og akvariefisk i mindre akvarier.

 

 

Lejers ansvar for gæster

 

Lejeren er forpligtet til at sørge for at såvel husordensregler som mundtlige eller skriftlige påbud fra udlejer, jf. pkt.1, også overholdes af medlemmer af lejerens husstand samt de personer og gæster, som besøger lejeren eller opholder sig i dennes lejlighed.

 

 

Låse

 

Hoved- og køkkentrappedøre er flugtveje i tilfælde af brand, så de skal kunne åbnes indefra UDEN nøgle. Dørene må kun forsynes med ekstra skudrigler, sikkerhedskæder eller smæklåse (kun nøglebetjente udefra)

 Gadedøre og gårddøre må ikke hindres i at låse, når de er benyttet. Der må ikke stilles noget ”i klemme”

 

 

Motorkøretøjer

 

Knallerter og motorcykler skal henstilles på de offentlige P-arealer, og må ikke henstilles op ad facaden, i kælderen eller kælderrum.

 

 

Musiceren

Musiceren i erhvervsøjemed må ikke finde sted uden udlejerens skriftlige samtykke. Anden musiceren samt støjende underholdning i øvrigt må kun udøves således, at den ikke er til gene for de øvrige beboere og aldrig efter kl. 23.00.

 

 

Procedure ved fraflytning 

Opsigelse af lejemålet skal altid ske skriftligt. Mundtlig opsigelse accepteres ikke.

 

 Opsigelsesvarslet er 3 måneder til fraflytning den første i en måned. Opsigelsen skal altså være fremme hos ejer eller administrator inden den første i en måned f.eks. inden den 1. juni, hvorefter fraflytning finder sted den 1. september. Kommer den skriftlige opsigelse først frem den 1. eller 2. juni, er lejeren først fri for at betale husleje fra den 1. oktober.

 

 

Pulterrum

 

Lejeren har kun ret til at disponere over 1 pulterrum. For alle lejligheder fra stueetagen til og med 3. sal har adgang til et pulterrum i kælderen. På alle pulterrum i kælderen er der angiver et nr. Dette nr. svarer til lejlighedens nr. Lejlighederne på 4. sal har et pulterrum på 5. sal med direkte indgang fra egen lejlighed, så 4. sals lejlighederne har ikke kælderrum. Pulterrummene i kælderen skal altid være aflåste og forsynet med skilt med lejerens navn og den tilhørende lejligheds beliggenhed.

 

Opbevaring af ejendele og effekter i pulterrummene sker på eget ansvar. Ved vandskade, tyveri, hærværk o. lign. dækker hverken udlejeren eller ejendommens forsikring for skade på private ejendele.

 

VIGTIGT ! I pulterrum, loftpulterrum og øvrige kælderarealer er der monteret en omfattende mængde rør, ventiler og tekniske indretninger. Disse må ikke stilles på, beskadiges eller monteres med nogen som helst uvedkommende indretninger. Isoleringen omkring rør må ikke beskadiges, og er en del af lejers ansvar, således syning af disse i vedkommende pulterrum, vil indgå ved fraflytning.

 

 

Rengøring af badeværelser

 

Alle fliser på badeværelserne skal aftørres efter hvert bad, da kalken i vandet kun vanskeligt kan fjernes på et senere tidspunkt. Riste og afløb renses jævnligt for hår og sæberester, så vandet frit kan passere. Endvidere skal ventilationsriste i vægge eller loft ligeledes rengøres jævnligt for at undgå dårligt indeklima samt forringelse af ventilationssystemets effektivitet.

 

 

Rengøring af trappeafsnit

 

Af hensyn til viceværtens rengøring af trapper og af brandhensyn må der ikke henstilles effekter så som sko eller affaldsposer eller andet på hverken fortrapperne eller bagtrapperne.

 

 

Rygning

 

Det er ikke tilladt at ryge hverken på fortrapperne eller på bagtrapperne eller i kælderen.

 

 

Skadedyr og svamp

 

Eventuelle angreb af skadedyr, herunder husbukke, væggetøj o. lign., samt svamp skal straks anmeldes til udlejeren.

 

 

Støj

 

Hvis lejeren ønsker at installere vaskemaskine eller opvaskemaskine i lejligheden, skal der indhentes tilladelse til dette fra administrator. Installation af disse skal udføres af autoriseret elektriker og vvs-momtør. Disse og andre tekniske hjælpemidler, må det ikke ved støj eller på anden måde være til gene for ejendommen eller dens beboere. Brug af boremaskiner og andet støjende værktøj må ikke finde sted efter kl. 20.00.

 

Det henstilles i øvrigt til ejendommens beboere at udvise hensyn under færdsel på trappeopgangen og i kælderen.

 

Musik må ikke spilles så højt, at det generer de omkringboende. Efter kl. 23.00 skal der være ro i ejendommen.

 

Hvis der holdes fest i en lejlighed, skal alle omkringboende, der kan blive generet af festen adviseres mindst 1 uge i forvejen, og efter kl. 23.00 skal støjniveauet fra lejligheden være på et minimum.

 

Døre og vinduer skal være lukkede så længe, der spilles musik og/eller der støjes fra lejligheden.

 

 

Trapper

 

Hovedtrapper og køkkentrapper er flugtveje iht. brandmyndighedens påbud, og

der må ikke henstilles noget som helst ejendele eller affald på trapperne, eller i   kældrene udenfor pulterrummene.

 

 

Vask og tøjtørring

 

Når lejeren ønsker at vaske og tørre tøj i vaskekælderen, reserverer lejeren tid vedr. benyttelsen på vasketavlen eller i reservationsbogen.

 

Har en lejer ikke 15 min. efter den reserverede vasketid indfundet sig i vaskekælderen og er begyndt at vaske, er enhver lejer i ejendommen herefter berettiget til at benytte den reserverede vasketid.

 

Vaskekælderen skal efter endt benyttelse gøres ryddeligt og rent. Tøj må kun tørres på de anviste pladser og i tørretumbler. Tøjtørring må ikke finde sted fra vinduer, trapper eller på altaner.

 

På hverdage må vaskekælderen samt vaskemaskine, tørretumbler og centrifuge kun benyttes mellem kl. 7.00 og kl. 20.00. På søndage må der kun vaskes mellem kl. 10.00 og kl. 18.00.

 

 

Vedligeholdelse af lejligheden

 

Lejeren skal i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden fornyelse af låse, nøgler og ruder og holde vand- og elafbrydere forsvarligt vedlige. Lejeren skal endvidere vedligeholde wc-kummer, cisterner, vaskekummer, køleskabe, emhætter, komfurer, og lignende installationer, medmindre lejeren kan godtgøre, at forringelsen ikke skyldes hans forsømmelse.

 

 Rensning af tilstoppede vandlåse og afløb ind til faldstammen hører også med til vedligeholdelse af wc-kummer, vaskekummer og køkkenvaske.

 

Vandspild fra en utæt vandhane kan i løbet af et år løbe op i 1.000 kr. og fra en rindende cisterne i ca. det dobbelte. Det er derfor vigtigt at holde hanepakninger og cisterner i orden.

 

 

Vedr. kælderen

 

Af hensyn til faren for pyromanbrande må aviser, papkasser m.v. ikke anbringes i kælderen eller i de enkelte kælderrum. Sådant affald må henvises til pap- og papircontainere. Det er dog en forudsætning, at papkasser rives i stykker, inden de anbringes i pap- og papircontaineren. Det er den enkelte beboers opgave at sørge for, at dette sker.

 

Cykler må ikke henstilles i kældergangene.

 

Det er hverken tilladt at opbevare eller henstille indbo, andre effekter, brandfarlige væsker, affald eller lignende på trapper, gårdarealer eller kældre udenfor de anviste pulterrum, idet der henvises til den almindelige brandfare samt vanskelighederne ved at passere gangarealet som flugtvej i tilfælde brand.

 

 

Vejledning om varmeregulering

 

Det er mest økonomisk at holde en jævn opvarmning i lejligheden, også om natten. Det kan derfor ikke betale sig at regulere helt ned for radiatorerne om natten. Man skal altid undgå at regulere fra helt lukket til helt åben radiatorventil.

 

Radiatorventilerne skal helst ikke være mere åbne, end at radiatorerne er kolde på den nederste del.

 

Hvis der er flere radiatorer i samme rum, er det mest økonomisk at opvarme med alle radiatorer, frem for at opvarme med kun én radiator og lade de øvrige være lukkede.

 

Kondensdannelse på vinduer og på ydervægge undgås ved at udlufte kortvarigt flere gange dagligt, blot 2-3 minutter ad gangen er tilstrækkeligt. Man undgår på den måde, at lejlighedens overflader og møbler afkøles ved udluftningen.

 

 Det nye ventilationsanlæg skulle kunne erstatte almindelig udluftning, men det er selvfølgelig altid godt med en masse frisk luft.

 

 

Ventilation

 

Ejendommens ventilationssystem er ved indflytningen indreguleret. Det er ikke tilladt at tilstoppe eller stille yderligere på ventilationsriste eller på anlægget i øvrigt.

 

 

WC

 

Der må kun benyttes toiletpapir i WC, og intet, som kan tilstoppe afløbet, må kastes i WC-skålen. Såfremt cisternen bliver utæt, skal dette straks anmeldes til viceværten.